Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates olete teadlik ja nõustute meie Müügitingimuste ja privaatsuspoliitikaga.
Nõustun
E-N 9-17, R 9-16
Kalda 9, 11625 Tallinn

7 autoa, jotka eivät pääse Suomen markkinoille

Kiinalaisista on automaailman mahtavina tulevaisuuden toiveina ollut viime vuosina paljon puhetta. Paljon vähemmän on tietoa siitä, miten vakavasti suhtautuvat kiinan markkinoihin meidän kaikkien tuntemat saksalaiset ja aasialaiset automerkkien valmistajat. Olemme listanneet tähän 7 automerkkiä, jotka ovat tunnetun valmistajan valmistamia, näyttävät hyviltä ja ohjauspyöräkin on vasempalla puolella, mutta joita ei todennäköisesti tulla Suomen teillä koskaan näkemään. Nämä mallit on nimittäin tarkoitettu vain Kiinan markkinoille.


Mazda CX-4
Virtaviivainen kupeemaasturi, jonka matkustamo tuo mieleen Mazda 3 matkustajatilan. Tämä auto on malliasteikolla sporttisen CX-3 edellä ja mitoiltaan jo melkein Mazda CX-5 kokoinen.


BMW etuvetoinen 1-sarjan sedan

Vaikka uusi 1-sarjasta tulee kuulemma etuvetoinen kaikkialla maailmassa, tämä etuvetosedan tulee myytiin vain Kiinassa.


Mitsubishi Grand Lancer
Grand Lancer jatkaa meillä suositun Lancerin perinteitä. Mutta vain Aasian markkinoilla. Länsimaisien markkinoiden, myös meillä Suomessa, on Lancer valikoimista poistettu.


Peugeot 308 sedan
Peugeot 308 on myös meidän markkinoilla paljon nähty auto, mutta sedan-mallia täällä ei tarjota. Se menee kiinalaisille.


Skoda Kamiq
Kesällä 2018 lanseerattava kaupunkimaasturi sijoittuu Kiinan automarkkinoilla Karoqia alemmas. Kiinalaisille tarkoitettu Karoq on taas meidän markkinoiden tarjottavasta mallista hieman pitempi. 4,39 metrisellä Kamiqilla ei siis ole omassa segmentissä markkinaosuuden saamisessa mitään ongelmia odotettavissa.


Ford Escort
Kyllä, Ford Escortid, jotka Focuksen myötä ovat hävinneet näillä main historiaan, ovat tehneet comebackin Kiinassa – uudistetulla korinmuodolla tosin.


Kia K4
Korealaisen autotehtaan keskiluokan sedan, joka sijoittuu malliasteikolla Optimaa alemmas.


Kiina on luonut ulkomaisille autonvalmistajille edullisempia olosuhteista ja suunnittelee heille jopa erillisten automarkkinoiden avaamista. Tällä hetkellä on ulkomaisten ajoneuvojen markkinoinnissa edelleen erilaisia, jo 20 vuotta sitten voimaan saatettuja rajoituksia, jotka ovat lähteneet siltä ajalta, jolloin länsimaisten autotehtaiden kiinnostus Kiinan markkinoita kohtaan lähti kasvuun. Kiinalaisten tavoitteena on tietenkin ohjata omat kuluttajansa hankkimaan kotimaisia tuotteita ja tämä taas johti rajoituksiin, joiden mukaan ulkomaisia automerkkejä voitiin myydä vain kiinalaisten kanssa perustettujen yhteisyritysten kautta ja verotuskin oli huikea. Näitä rajoituksia lievennettiin ensin sähköautojen valmistajien osalta, muiden osalta tulevat uudet, lievemmät vaatimukset voimaan vuoteen 2020 mennessä.